top of page
Search

נגרות זה לא סינית


עולם הנגרות הוא עולם מרתק אך מאוד מבלבל ורווי מידע: מונחים מקצועיים, סוגי עצים, סוגי חריטות, סוגי פרזולים. בעוד שברוב התחומים המקצועיים המידע הזה חולף באלגנטיות לידינו דווקא עולם הנגרות "תוקף" אותנו במהלך השיפוץ ומאלץ אותנו לקבל החלטות בקצב מהיר. אז כדי שלא תהיה לכם מיגרנה כשאתם מתיישבים לקבל החלטות בנושא - ואדים ואנסטסיה הבעלים של נגריית WOODIM עשו לנו קצת סדר ותמצתו את סוגי החומרים וחלקי הנגרות.


עיצוב: ליאת זליג צילום: יונתן תמיר נגרות: Woodim


רוב פרטי הנגרות מורכבים מ: גוף, חזית, פרזול ומנגנונים. אז הבה נצלול ונפרק אותם לגורמים. הנה תמצית של החומרים:


גוף: החלק הפנימי של פריט הנגרות.

החומרים הנפוצים ביותר שמהם מייצרים גוף הינם:

1.סיבית – לוח עץ תעשייתי המורכב משבבי נסורת ופסולת של עץ שנגרסת, מעורבבת עם דבק ונדחסת ללוחות שטוחים. חומר בעל עלות נמוכה, לא מגיב טוב ללחות, הרהיט שמיוצר ממנו כבד יותר, האיכות שלו (באופן יחסי לעומת האחרים) נחשבת נחותה יותר כי הוא נשחק מהר יותר.

2.סנדוויץ – לוח עץ תעשייתי המורכב משכבות דקות המודבקות זו לזו. ישנם מספר סוגים של סנדוויץ אולם רובם ברמת איכות דומה (פרט לסנדוויץ' בירץ' – ליבנה שנחשב איכותי יותר ובהתאמה יקר יותר). סנדוויץ טווין הינו החומר הנפוץ ביותר בייצור גופים. מדובר בחומר חזק, עמיד ללחות והוא בהחלט החומר המועדף ביותר בעולם הריהוט (ביחס של עלות-תועלת). מחירו ממוצע, הריהוט המיוצר באמצעותו עמיד לפרק זמן ארוך יותר. מגיע בציפוי פורמייקה בגוונים שונים – מה שמאפשר לקבוע את צבע הגוף של הארון (הגוונים הנפוצים ביותר הם: לבן, פשתן, גרפיט, דמוי אלון).

3.סנדוויץ בירץ' –לביד ליבנה איכותי – לוח עץ המורכב משכבות של עץ ליבנה. נחשב לחומר העמיד והאיכותי ביותר לייצור נגרות ומכאן שהוא גם היקר יותר מבין שלושת החומרים המצוינים לעיל. הוא מגיב טוב ללחות, מומלץ מאוד לייצור ריהוט חוץ או ריהוט שעתיד לשאת משקלים כבדים יחסית.



חזיתות: החלק הכי משמח של פריט הנגרות.

אם נתחיל לפרט כל חומר שקיים לייצור חזיתות – אפשר להישאר פה לעבודת דוקטורט קצרה. לכן נסקור את החומרים הנפוצים ביותר:

1.פורמייקה (רגילה) – חומר ציפוי העשוי מנייר קראפט שמוספג במלמין נוזלי בטמפרטורה גבוהה ומודבק על MDF תחת לחץ. נשמע כמו התחלה של מתכון? לא. מדובר בחומר איכותי המגיע במגוון רחב של גוונים וטקסטורות. חומר שעלותו משתנה – גם בפורמייקה "רגילה" ישנן פלטות יקרות מאוד וטווח המחירים בפורמייקה הוא מאוד רחב לאור העובדה שישנם גוונים יחודיים ומרקמים שונים. לכן חשוב להיות ערים לפערי המחיר מבחינה תקציבית.

החזיתות שמיוצרות תהיינה בהכרח חלקות (כלומר לא ניתן לעשות חזית כפרית בפורמייקה) , עם קאנט המודבק בהיקף של כל חזית – הקאנט לרוב יהיה בגוון תואם חזית (או גוון שונה ממנו לנועזים ולנועזות שבינינו). חומר מאוד ידידותי לילדים מבחינת עמידות. ניתן לייצר חזית עם ידית אינטגרלית מאלומיניום או ידיות חיצוניות שתרכשו.

2.צבע בתנור/אפוקסי/שלייפלק – החזית עצמה מיוצרת מחומר המכונה MDF (לוחות שעשויים מתערובת של אבק עץ דחוס המעורבב עם חומרים ודבקים שונים) כאשר הסוגים של הMDF מגוונים: הם בצבעים שונים ובעלי צפיפות שונה. את סוג ה MDF קובע הנגר בהתאם לסוג הרהיט שמיוצר ומתאים לו את הMDF הנכון לו. לעיתים נכון לייצר מ MDF ירוק, לעיתים מMDF פיברה וכו'. מדובר בחומר גלם רך וגמיש המתאים לכרסום במכונת CNC.

החזית שתצופה בהמשך בצביעה בתנור – לא חייבת להיות חלקה. ניתן לייצר ידית אינטגרלית חרוטה ב CNC, חריצים, מסגרות וחריטות כפריות. המראה של חזית צבועה בתנור נוטה להיות יותר "מעוגל" מכיוון שאין לה קאנט. חזית צביעה בתנור עוברת תהליך עיבוד במצבעה שכולל שיוף, התזת יסוד (גם כאן יש סוגים שונים שלא נעמיק בהם) ולאחר ייבוש – התזה של צבע בתוך חדר נקי או חדר צבע. המרקם של החזית חלק, ניתן להחליט מהי רמת הברק הרצויה (רמת הברק הנפוצה ביותר היא 20%). צבע בתנור הוא חומר הרגיש לפגיעות ברמה גבוהה יותר באופן יחסי, אולם קל יותר וזול יותר לתיקון וחידוש.

3.פורמייקה (נאנו) – ציפוי המודבק תחת לחץ על MDF (סוג ה MDF נקבע על ידי הנגר) . ציפוי הנאנו הוא חידוש טכנולוגי שנכנס לעולם הנגרות בשנים האחרונות. פורמייקה שמיוצרת בטכנולוגיה מיוחדת עם ציפוי שבאמצעות חימום קל – מיישר ומעלים פגיעות קלות ושריטות שאינן עמוקות, חומר שאינו דוהה, עמיד יותר בפני מכות. ישנם סוגים ודגמים (שנטען) כי הם דוחים יותר טביעות אצבעות. למה נטען? כי בפועל – על הכל רואים טביעות אצבעות ושלא יספרו לכם אחרת. המראה של פורמייקה נאנו יוקרתי יותר. גם כאן, ישנה אפשרות לידית אינטגרלית מאלומיניום – ואם צובעים אותה בגוון הכי קרוב לגוון הפורמייקה (ממניפה הנקראית RAL) זה בכלל מייצר מראה אחיד ואלגנטי.

4. פולימר – חומר גמיש על בסיס פלסטי המצפה את החזית שמיוצרת מ MDF – בניגוד לפורמייקה, הקאנטים בפולימר (דומים לצבע בתנור) מעוגלים מכיוון שהחומר עוטף את כל החזית. ניתן לייצר מחומר זה חזיתות כפריות. טווח המחירים רחב מאוד ותלוי בסוג החריטה ובסוג הגוון של הפולימר. יש להקפיד להישמע להוראות היצרן של הפולימר באיזור התנור והמדיח, היות ופולימר לא מגיב בצורה טובה לפליטות חום. חומר עמיד יחסית לפגיעות, קל מאוד לניקיון.

5. פורניר – ציפוי העשוי משכבת דקה מאוד של עץ משובח המודבקת גם היא תחת לחץ על לוחות של MDF. הפורניר נראה "מבחוץ" כמו עץ מלא אבל בפנים כמובן – יש MDF. הפורניר קיים במגוון סוגים (אלון: לבן או אדום, מבוקע, פרח, שטרייף), אגוז (אמריקאי, אפריקאי), מייפל ועוד ועוד ועוד. סופח נוזלים בצורה חזקה יותר לעומת עץ מלא ולכן אינו מומלץ באיזורים שעלולים להיות חשופים למים. מכיוון שמדובר בשכבה דקה מאוד של עץ המודבקת על חומר בסיס – המשמעות היא שלא תמיד ניתן לטיפול אם יש שריטה או כתם משמעותי.

6. עץ מלא – למעשה מה שמכונה "עץ מלא" – גם לו יש תתי סוגי וטווח המחירים שלו גבוה יותר והוא החומר היקר ביותר. הסוגים המומלצים ביותר לעולם הנגרות הישראלי הם :

· ואריו (פלטת עץ שלה 2 שכבות עליונה ותחתונה של עץ מלא ובאמצע ביניהן לביד בירץ'. ואריו מומלץ מאוד למשטחים שחשופים לנוזלים – כמו משטח עליון של אי במטבח )

· טריו (פלטת עץ שלה 3 שכבות של עץ מלא – והיא המומלצת ביותר לחזיתות בחריטת CNC).

עץ מלא היתרון הגדול ביותר שלו הוא כמובן העמידות שלו, העובדה שהוא עמיד יותר לנוזלים ולחות וכמובן במקרה של פגיעה או כתם ניתן לשיוף וחידוש ציפויו בלכה.



פרזול ומנגנונים: החלק המהותי וזה שמעניק לנו את "חווית השימוש" של פריט הנגרות.

הנקודה הכי רגישה בעולם הנגרות! איזה פרזול הכי טוב? לא ביצענו ניסויים מדעיים עם סוגי הפרזול כדי לקבוע "מי הכי טוב" ומכיוון שלא מדובר במדע מדויק חשוב להבין שיש כאן יחס של עלות תועלת ושל מקצועיות הנגר / החברה המבצעת. גם פרזול מצוין שהורכב שלא על פי הוראות היצרן או באופן לא מקצועי יכול לקרטע. לכן בעניין הפרזול חשוב להבין שבכל מנגנון עלולה להתרחש תקלה - שאלת מיליון הדולר היא: האם כשאתם פונים לעזרה אתם מקבלים מענה?

החברות המובילות והנפוצות ביותר כיום בעולם הנגרות הן:

1.פרזול של חברת בלום BLUM -. חברה אוסטרית עם מוניטין של שנים רבות, מגוון עשיר של סוגי צירים ומנגנונים. המנגנונים של הקלאפות (HL, HK) נחשבים המנגנונים האיכותיים ביותר.


2.פרזול של חברת הטיש HETTICH – הגרמנית שגם כאן מדובר במגירות באיכות טובה מאוד.

3.פרזול של חברת דומיסיל DOMICILE –חברה שמצוינות השירות שלה הולכת לפניה. מדובר במותג עם רמת שירות גבוהה מאוד ומענה מיידי לתקלות. בעלי מגוון רחב מאוד של מנגנונים מיוחדים לריהוט.

חשוב להיות ערים לכך שלכל מותג (ברמת המגירות) יש סדרות ורמת המחיר של כל סדרה היא שונה לכן חשוב להקפיד לברר אילו סוגי סדרות יש ולבחור אותן בהתאם לתקציב שלכם.

מנגנונים: עולם שלם ובלתי נגמר של אפשרויות – מנגנונים מיוחדים לתלייה בגובה (מה שמכונה סרווטו) או מנגונים מיוחדים לאחסון חומרי ניקוי מתחת לכיור, מנגנון נשלף של קרש גיהוץ או מנגנון מיוחד לתליית מכנסיים. בשבילנו זה כמו להיכנס לחנות ממתקים – לכן מומלץ מאוד להיכנס לאתרים של החברות המשווקות מנגנונים לעולם הנגרות ולעיין במבחר העצום שקיים כיום כי אולי תראו שם מנגנון שאתם ואתן ממש חייבים וחייבות בנגרות בבית.


עיצוב: ליאת זליג צילום: יונתן תמיר נגרות: Woodim


ומה הכי חשוב לדעת בנגרות? לבחור בעלי מקצוע שילוו וינחו לאורך הדרך, יידעו לתת מענה מקצועי, לענות על שאלות ולפתור בעיות שלא פעם צצות במהלך התהליך.



באתר הנגרייה תוכלו למצוא עוד המון מידע ששווה זהב https://wood-im.com/



bottom of page